Wij gebruiken cookies om de ervaring bij itslearning.nl persoonlijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies

Buiten Les Activiteiten en mobile learning – een praktisch lesidee

We lezen steeds vaker berichten waarin wordt geschreven dat kinderen tegenwoordig veel te weinig buiten zijn en nauwelijks beweging krijgen. Onderzoeken laten zien dat kinderen in vergelijking met 20 jaar geleden nu slechts half zo veel tijd buiten doorbrengen. Steeds meer scholen pakken dit probleem aan door het organiseren van Buiten Les Activiteiten.

Leren gebeurt niet alleen maar in de klas, ook daarbuiten zijn er activiteiten en plaatsen waar leerlingen kennis en ervaringen kunnen opdoen. Een vorm van Buiten Les Activiteit die in het buitenland aan populariteit wint is de ‘Forest School’. Dit is een leermethode waarbij klassen tijd meer doorbrengen in de natuur – en niet alleen voor Biologie. Klassen brengen gedurende een langere periode regelmatig een bezoekje aan het bos (bijvoorbeeld een jaar lang 1x per week). Forest School helpt leerlingen om zelfverzekerder te worden, meer respect te krijgen voor de natuur en spelenderwijs nieuwe dingen te leren.

Buiten Les Activiteiten en Mobile Learning

Met mobile learning bedoelen we hier het gebruik van een digitale leeromgeving (of ELO) in combinatie met mobiele devices, zoals laptops, tablets, smartphones, etc. Door dergelijke technologie te gebruiken haalt u meer uit de educatieve mogelijkheden van buitenactiviteiten. Het helpt leerlingen vooraf te betrekken, tijdens de buitenles makkelijk te communiceren, leerlingen te laten samenwerken, ervaringen te delen, en achteraf de activiteit te beoordelen.

Voorbeelden van buiten les activiteiten in de natuur

De natuur biedt veel meer mogelijkheden dan alleen het bestuderen van flora en fauna voor het vak Biologie. Excursies en buitenactiviteiten lenen zich voor lesgeven in veel meer vakken en onderwerpen:

Vreemde talen – Benoem dieren, planten, weersomstandigheden in de vreemde taal en vertaal naar het Nederlands, of vice versa.
Tekenen en handvaardigheid – Vind materialen voor kunstprojecten of leer tekenen met perspectief en schaduw.
Muziek – Verzamel objecten waarmee zelf instrumenten gemaakt kunnen worden, zoals takken of notendoppen.
Wiskunde – Maak berekeningen op basis van gegevens die buiten te meten zijn, zoals hoogtes, afstanden en hoeken.
Natuurkunde – Bereken krachten die nodig zijn voor een bepaalde actie, en voer hiermee experimenten uit. Bijvoorbeeld het doormidden breken van een tak, stenen stapelen tot maximale hoogte, of de draagkracht van het wateroppervlak.

Praktijkvoorbeeld: Natuurlijke kleurstoffen

Vak: Handvaardigheid/Textiel
Lesonderwerp: natuurlijke kleurstoffen
Digitale leeromgeving (ELO): itslearning
Devices: schoolcomputers, tablets, mobiele telefoons

In deze buiten les activiteit voor handvaardigheid vraagt de docent zijn leerlingen om ingrediënten te fotograferen en verzamelen die gebruikt kunnen worden als natuurlijke kleurstof: bloemen, bessen, groenten, bladeren, wortels, etc. Naderhand worden de meegenomen grondstoffen gebruikt en uitgeprobeerd door t-shirts te verven via de ‘tie dye’ methode.

Voor de buitenles

Verhoog betrokkenheid door de interesse van leerlingen te wekken voorafgaand aan de lesactiviteit.

  • Onderzoek welke voorkennis uw leerlingen al hebben door ze online een enquête of poll te laten invullen. itslearning tool: Enquêtes, Peilingen.
  • Creëer een interactieve webpagina voor leerlingen, met links naar artikelen en ingesloten video’s over natuurlijke kleurstoffen en verfmethodes. itslearning tool: Pagina’s, video insluiten.
  • Maak de opdracht aan in het leerplatform met daarin beschreven de taken die uitgevoerd moeten worden tijdens de buiten les activiteit, en deel deze met uw leerlingen. itslearning tool: Opdrachten.

Tijdens de buitenles

Zorg dat de docent en de leerlingen een mobiele telefoon of tablet bij zich hebben (eventueel in groepjes), zodat ze de mobiele app van itslearning kunnen gebruiken. Zo is het niet nodig dat iedereen elkaars telefoonnummer weet – en kunnen de leerlingen blijven werken in de beveiligde leeromgeving.

itslearning app

  • Docenten blijven via de app bereikbaar als leerlingen uiteen gaan. Zo kunnen ze vragen beantwoorden en hulp bieden.
  • Docenten kunnen leerlingen op de hoogte houden van de tijd en ze weer bij elkaar roepen als dat nodig is.
  • Leerlingen kunnen de opdracht in itslearning inkijken, zodat ze steeds weten wat ze moeten doen.
  • Leerlingen kunnen de interactieve pagina raadplegen met informatie over natuurlijke kleurstoffen.
  • Leerlingen kunnen gemakkelijk communiceren en samenwerken met hun medeleerlingen.

Na de buitenles

  • Vraag uw leerlingen de foto’s die ze hebben gemaakt van mogelijke kleurstoffen te uploaden naar een gezamenlijke klassenmap. itslearning tool: Mappen, Rechten.
  • Laat iedere leerling een discussie starten en de foto’s van ingrediënten die ze tijdens de buitenles hebben genomen hier toevoegen. Vraag wat volgens hen de beste natuurlijke kleurstof zal zijn. Laat leerlingen reageren op elkaars vondsten. itslearning tool: Discussies.
  • Beoordeel de inzet van uw leerlingen tijdens de ‘offline’ buitenactiviteit. itslearning tool: Aangepaste activiteit.

De volgende les in de klas

Tijdens de reguliere les in de klas die volgt op de buitenles, laat u uw leerlingen de meegenomen ingrediënten testen door ze bijvoorbeeld T-shirts te laten verven. Daarna bespreekt u de resultaten klassikaal: Welke ingrediënten werken het beste? En wie heeft dat vooraf goed voorspeld?

Ten slotte vraagt u uw leerlingen om de buitenles te evalueren en een korte reflectie te schrijven in een blog. itslearning tool: ePortfolio, Blog.

Zelf aan de slag?

Heeft u zelf een voorbeeld van hoe een digitale leeromgeving ingezet kan worden in combinatie met Buiten Les Activiteiten? Laat het ons weten! Wilt u meer weten over mobile learning in combinatie met een digitale leeromgeving? Neem contact met ons op voor meer informatie via onderstaande button.

Contact opnemen met itslearning

Whitepapers Brochure Contact