Wij gebruiken cookies om de ervaring bij itslearning.nl persoonlijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies

BYOD mogelijk gemaakt door itslearning

De trend ‘Bring your own device’ (BYOD) verovert momenteel scholen in Nederland. Ook in het buitenland, waaronder Noorwegen, wordt deze trend steeds vaker gesignaleerd. Hierdoor zullen steeds meer leerlingen binnenkort 24 uur per dag toegang hebben tot onderwijsmateriaal via itslearning op hun eigen mobiele apparaten, zoals een laptop, tablet of smartphone.

Leerlingen willen gebruik maken van verschillende apparatuur

BYOD houdt in dat docenten en leerlingen hun eigen apparatuur gebruiken in plaats van apparatuur waarin de school voorziet. Kristine Sevik, senior-adviseur aan het Noorse centrum voor ICT in het onderwijs, vertelt: "De leerlingen van nu willen de mogelijkheid hebben om elke gewenste tool op school te gebruiken. Soms willen ze dezelfde opgave op wel vier verschillende apparaten oplossen. Als leerlingen kunnen kiezen, willen ze hun eigen apparaat gebruiken omdat ze dat zelf hebben uitgekozen."

In de komende herfst zullen vijf Noorse provincies BYOD op hun scholen invoeren. Dat is een groei met twee provincies ten opzichte van het schooljaar 2012/2013 volgens het rapport 'Kartlegging av Skolens Forhold til ‘Bring Your Own Device’ (waarbij de houding van scholen ten opzichte van BYOD in kaart wordt gebracht). Dit rapport is onlangs gepubliceerd door het Noorse centrum voor ICT in onderwijs, een overheidsorgaan met een adviestaak aan schoolbesturen voor professioneel ICT-beleid.

Het rapport behandelt belangrijke onderwerpen met betrekking tot BYOD vanuit het perspectief van de Noorse provincies. Het beschrijft hoe scholen het programma kunnen invoeren en heeft de aanzet gegeven tot een brede discussie tussen de Noorse provincies over de invoering van BYOD op meer Noorse scholen voor voortgezet onderwijs. Het werd in mei gepubliceerd en itslearning reageert er nu al op met een vooruitstrevende aanpak waarbij de presentatie van itslearning compatibel is met elk apparaat.

"Leerlingen maken in hun vrije tijd gebruik van de nieuwste computers. Veel van hen vinden de computers op school frustrerend omdat ze vaak langzaam zijn en verouderde software hebben. Veel leerlingen gebruiken liever hun eigen apparatuur met programma's die ze kennen," licht Kristine Sevik toe.

itslearning compatibel met alle apparatuur

Lars-Jacob Hove, hoofd productmanagement van itslearning, stelt dat een groeiend aantal docenten en leerlingen de komende jaren toegang tot itslearning zal hebben via hun mobiele telefoon of tablet. "Onze gebruikers gebruiken een steeds grotere diversiteit aan apparaten, dat varieert van lichtgewicht, draagbare instrumenten met een lage resolutie tot complete tv-sets met touchscreen en een hoge resolutie," zegt Hove. "We zien een ontwikkeling naar meer mobiliteit in het onderwijs."

itslearning's vooruitstrevende designstrategie zorgt ervoor dat de presentatie van itslearning compatibel is met alle apparatuur dankzij de zogenaamde device browser met responsive design. Zo hebben niet alleen gebruikers van standaard merken toegang tot itslearning, maar kan ook niet-standaard apparatuur gewoon gebruikt worden. Doordat al het materiaal op itslearning wordt opgeslagen met behulp van onze cloud-software is de informatie op diverse apparaten toegankelijk.

"Onze gebruikers hoeven geen extra software te installeren en zich geen zorgen te maken over eventuele updates van applicaties op hun apparatuur. Ze hoeven alleen maar in te loggen voor toegang tot hun content," zegt Hove.

Meer scholen voeren komende herfst BYOD in

Twee provincies in Noorwegen die allebei al gebruik maken van itslearning zullen BYOD volgens het rapport in de herfst van dit jaar gaan invoeren. Hierbij volgen ze het voorbeeld van drie provincies die BYOD al in de praktijk toepassen. De provincie Rogaland was de eerste provincie die gebruikmaakte van BYOD.

"Rogaland heeft positieve ervaringen opgedaan met BYOD. Het is opgevallen dat BYOD niet veel anders is dan het gebruik van laptops van de school. De leerlingen willen hun eigen apparaten gebruiken," zegt Kristine Sevik. "De vraag is wat nodig is om als leerling goed te kunnen werken. Wie kan werken met een tablet of een mobiele telefoon, moet daartoe ook in staat gesteld worden."

Volgens Hove geeft de toestemming aan leerlingen om hun eigen apparatuur te gebruiken ze uiteindelijk de vrijheid om te beslissen waar en wanneer ze leren. Ze maken immers zowel op school als daarbuiten gebruik van hetzelfde apparaat. "Naast het feit dat ze hun eigen apparaat bezitten, kan dit er ook voor zorgen dat bepaalde barrières tussen het leven op school en daarbuiten verdwijnen. Het klaslokaal en het leren worden veel persoonlijker door een meer informele leermethode," legt Hove uit.

Scholen moeten een BYOD-beleid ontwikkelen

Provinciale overheden die voor het rapport werden ondervraagd, maakten bekend zich ook zorgen te maken over het programma, zoals het frauderen door leerlingen bij digitale examens als iedereen gebruik kan maken van andere apparatuur. Daarnaast worden vraagtekens geplaatst bij de bescherming van privacy als docenten toegang tot persoonlijke apparatuur zouden krijgen om vast te stellen of er wordt gefraudeerd. Nog een andere kwestie is de angst dat BYOD de sociale kloof binnen scholen groter maakt doordat sommige leerlingen duurdere apparatuur kunnen gebruiken dan andere. Kristine Sevik stelt dat onder andere deze kwesties besproken zullen worden tijdens de eerstvolgende bijeenkomst van IT-managers van de scholen in de provincies.

Hove adviseert de scholen om de voor- en nadelen van BYOD voor de invoering goed tegen elkaar af te wegen. "Scholen moeten zorgvuldig overwegen hoe ze BYOD invoeren en hun beleid overeenkomend bepalen," verklaart Hove. "Veel scholen vragen leerlingen en ouders om in te stemmen met een aanvaardbaar gebruiksbeleid voor de toegang tot internet en het gebruik van computers. BYOD moet daar deel van uitmaken. Waar mogelijk zouden scholen extra faciliteiten aan leerlingen moeten aanbieden voor een betere toegang tot internet in de klas met hun eigen apparatuur."

Whitepapers Brochure Contact