Wij gebruiken cookies om de ervaring bij itslearning.nl persoonlijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies

Column: Een mooi beroep

Door Laurensz Rötgers

Als ik op een verjaardagsfeestje sta en vertel dat ik docent ben, krijg ik vaak de volgende opmerking: "Dat zal wel lastig zijn met die brutale kinderen van tegenwoordig". Vervolgens moet ik dan uitleggen dat het heus wel mee valt en de meeste leerlingen gewoon leuke, lieve en leergierige pubers zijn, met wie je een goed contact moet maken om ze iets te kunnen leren. En dat dat leuk werk is.

Hoezo, werkdruk?

Volgens onderzoek van het CNVO ervaart 80% van de docenten de werkdruk in het onderwijs als hoog tot zeer hoog. Door de buitenwacht wordt hier vaak schamper op gereageerd. "Hoe kun je nou gestrest raken als je om drie uur naar huis gaat en je twaalf weken vakantie per jaar hebt?!" Op het eerste gezicht lijkt het inderdaad alsof docenten een vrij ontspannen beroep hebben, maar het tegendeel is waar.

"Lesgeven is multitasking op eenzame hoogte."

Allereerst is daar de intensiviteit van de les. In 45 of 50 minuten moet een groot aantal taken worden uitgevoerd, waarbij het klassenmanagement geen minuut uit het oog kan worden verloren. Multitasking op eenzame hoogte. Absentenregistratie, huiswerkcontrole, planning van toetsen en projecten, het geven van instructie en het begeleiden van diverse activerende werkvormen. Graag daarbij ook nog even aandacht hebben voor de persoonlijke behoefte van de leerling, zijn thuissituatie en zijn leerstijl (op goede dagen zo’n 210 leerlingen per dag). Daarna gaat de bel en staat de volgende groep voor de deur. Hallo meneer!

Buiten de lessen om zijn er ook nog veel werkzaamheden te verrichten. De beruchte pakken correctiewerk en de vele vergaderingen zijn veel docenten een blok aan het been. Je kunt je tijd en energie maar één keer uitgeven en dat doe je het liefst aan het voorbereiden en uitvoeren van een deugdelijke les. Als docent ben je er voor de leerlingen. De leerling moet centraal staan!

Tijd en energie winnen

De meeste docenten en schoolleiders zullen zich in bovenstaand verhaal herkennen. We kunnen erover klagen, maar dat helpt niet. Tijd voor een oplossing! Wie intelligent gebruik maakt van de mogelijkheden die de 21e eeuw ons biedt, kan tijd en energie winnen. Tijd en energie die vervolgens kan worden besteed aan de leerlingen.

Hoe zou je die tijd en energie kunnen winnen? Bijvoorbeeld door een aantal functionele taken door ICT te laten uitvoeren. Door toetsen digitaal af te nemen (stel je eens voor dat 80% van het correctiewerk automatisch wordt nagekeken) of je lesontwerp met één druk op de knop met een collega te delen.

"Er is zoveel moois voorhanden wat écht bij kan dragen aan een activerende didactiek. Zonde om daar geen gebruik van te maken."

Nog belangrijker is dat je met behulp van ICT de inhoudelijke kwaliteit van je les kunt verbeteren. Beeldmateriaal van YouTube, interactieve apps, speciaal herhalings- of verrijkingsmateriaal: er is zoveel moois voorhanden wat écht bij kan dragen aan een activerende didactiek. Zonde om daar geen gebruik van te maken.

Als docent hou je de regie in handen en heb je in de lesuren effectief meer tijd om met je leerlingen bezig te zijn, terwijl zij kunnen leren. Zowel thuis als bij jou in de les. Als docenten hebben wij een mooi en nobel beroep: we leveren een belangrijke bijdrage aan de vorming van de samenleving van de toekomst. Wie met hart en ziel voor de klas staat, heeft het voordeel in een tijd te leven waarin innovatie en vooruitgang binnen handbereik ligt. Ik kom graag in contact met bevlogen docenten die samen het beroep nog mooier willen maken dan het nu al is!


Over de auteur

Laurensz Rötgers studeerde Nederlandse Taal & Cultuur aan de Radboud Universiteit Nijmegen en volgde de universitaire lerarenopleiding aan het Instituut voor Leraar en School. Daarna werkte hij als docent in het voortgezet onderwijs en begeleidde vaksecties bij de implementatie van digitale leermiddelen. Bij itslearning werkt hij als Adviseur Onderwijs & ICT en helpt scholen bij het verwezenlijken van hun onderwijskundige ambities.
 

Whitepapers Brochure Contact