Wij gebruiken cookies om de ervaring bij itslearning.nl persoonlijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies

Datagedreven leren en beoordelen

Het NMC Horizon Rapport Europa: 2014 Schooleditie onderzoekt trends, uitdagingen en technologieën op hun potentiële invloed op en gebruik in lesgeven en leren. In deze 60 pagina's tellende must-read voor schoolleiders en beleidsmakers is onderzoek gedaan onder 28 lidstaten van de EU naar trends en ontwikkelingen binnen het onderwijs. Omdat u misschien weinig tijd heeft om het volledige rapport te lezen, heeft itslearning Nederland de belangrijkste trends en ontwikkelingen uit het rapport voor u geselecteerd en vertaald.

De 3 belangrijkste trends en ontwikkelingen

  • Een nieuwe kijk op de rol van docenten
  • Datagedreven leren en beoordelen
  • Integratie van ict in docentenopleidingen

 

Learning Analytics

Er is een toenemende interesse in het gebruik van nieuwe gegevensbronnen voor het personaliseren van onderwijs, voor formatieve evaluatie en voor het meten van leeropbrengsten. Dit spoort de ontwikkeling van een relatief nieuw terrein aan: datagedreven leren en beoordelen.

Het onderwijs gaat zich richten op ‘learning analytics’, met als doel profielen van leerlingen op te stellen - een proces waarin van de online leeractiviteiten van individuele leerlingen grote hoeveelheden gegevens worden verzameld en geanalyseerd. Het doel is om betere didactische methoden te ontwikkelen, leerlingen een actieve rol in hun leerproces te geven, achterblijvende leerlingen meer aandacht te geven en factoren te herkennen die van invloed zijn op het succes van leerlingen.

Voor leerlingen, docenten en onderzoekers begint learning analytics nu al cruciale inzichten te geven in studievoortgang en in hoe leerlingen omgaan met online teksten, lesstof en leeromgevingen die voor instructie worden ingezet. Datagedreven leren en beoordelen gaat in de toekomst op deze eerste resultaten verder bouwen.

Lees hier de belangrijkste trends

Whitepapers Brochure Contact