Wij gebruiken cookies om de ervaring bij itslearning.nl persoonlijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies

Docent stroomlijnt het beoordelingsproces

Wij zijn ervan overtuigd dat itslearning tijdsbesparend is voor docenten, en het onderstaande verhaal is daarvan een concreet voorbeeld. Paul Jørgen Clarke, een brugklasdocent Engels op de middelbare school van Hop in Noorwegen, ontdekte onlangs hoe hij met itslearning tijd kon besparen bij het nakijken van opdrachten van zijn leerlingen Engels. "Ik bespaarde 10% tijd op het nakijken door gebruik te maken van itslearning," aldus Paul Jørgen.

Paul Jørgen legt uit aan een belangstellende Morten Fahlvik, Education Research Manager bij itslearning, hoe de tijdsbesparing in zijn werk gaat.

Eerder gaf Paul feedback door de beoordelingscriteria (ook wel een beoordelingsschaal of rubric genoemd) te uploaden naar itslearning als Word-bestand. Leerlingen konden deze vervolgens downloaden en openen. Hij had berekend dat hij 20 minuten deed over het nakijken van één opdracht, bijvoorbeeld een essay. Met itslearning bracht hij dit terug tot ongeveer 18 minuten.

Geen geüpload en gedownload meer

"Eerder opende ik de rubric in Word, markeerde ik wat leerlingen goed hadden gedaan, sloeg ik het document op onder de naam van de leerling en uploadde ik het naar itslearning. Dat nam veel tijd in beslag en het was niet ideaal voor leerlingen. Zij moesten het bestand namelijk weer downloaden en openen om de feedback te bekijken," legt Paul Jørgen uit. "Nu plak ik de beoordelingscriteria simpelweg in itslearning. Dit was totaal niet moeilijk en ook nog eens gebruiksvriendelijk. De criteria voor iedere leerling zijn duidelijk zichtbaar onder de naam van de leerling."

"Ik heb berekend dat ik ongeveer twee minuten bespaar per opdracht vergeleken met mijn oude methode. Dat lijkt misschien niet veel, maar het scheelt behoorlijk als je, zoals ik, 60 leerlingen hebt. Technisch gezien is het ook een stuk eenvoudiger om op deze manier met beoordelingscriteria om te gaan, omdat ik geen bestanden meer hoef te uploaden."

Dit betekent dat Paul Jørgen 18 uur besteedde aan het nakijken van opdrachten in plaats van 20 door de rubrics op itslearning te plaatsen in plaats van deze te uploaden als Word-bestanden. Bij drie opdrachten per semester bespaart hij zes uur met behulp van itslearning.

Een screenshot van de beoordelingscriteria die Paul Jørgen heeft opgenomen in een itslearning-opdracht. Het gemarkeerde gedeelte geeft aan wat de leerling heeft bereikt.

Gelijke beoordeling van alle leerlingen

Maar tijdsbesparing was niet het enige voordeel dat het gebruik van rubrics met zich meebracht. Leerlingen stelden de nieuwe methode ook op prijs, zegt itslearning Education Research Manager Morten Fahlvik. "Het proces is meer gestroomlijnd als de beoordelingscriteria in itslearning worden geplaatst. Het uploaden van een Word-bestand kost te veel tijd. Er waren ook te veel stappen nodig (inloggen, het bestand downloaden en het bestand openen) voordat ze de informatie vonden die ze nodig hadden."

Morten voegt eraan toe dat het essentieel is dat leerlingen toegang krijgen tot rubrics. "Dat geeft ze een idee van de doelen die ze hebben bereikt," legt hij uit. "Voor Paul Jørgen was het ook erg belangrijk dat alle leerlingen op dezelfde wijze werden beoordeeld. Door de beoordelingscriterie in itslearning te plaatsen is deze informatie snel bereikbaar voor zowel hem als zijn leerlingen."

Klik hier voor een filmpje (Engelstalig) waarin stap-voor-stap uitleg wordt gegeven over het toevoegen van rubrics aan een opdracht.

Whitepapers Brochure Contact