Wij gebruiken cookies om de ervaring bij itslearning.nl persoonlijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies

Een nieuwe kijk op de rol van docenten

NMC Horizon Rapport Europa: 2014 Schooleditie

Van docenten wordt steeds vaker verwacht dat ze bedreven zijn in het gebruiken van ict voor het samenstellen van lesmateriaal, ondersteunen van leerlingen, onderling samenwerken, organiseren van het werk en het voldoen aan administratieve eisen. Leerlingen zorgen voor nóg hogere verwachtingen, doordat zij zelf vrijwel dagelijks ict gebruiken om te socialiseren, organiseren en informeel te leren.

Veel opinieleiders in het onderwijs vinden dan ook dat scholen manieren moeten bieden waarmee leerlingen ook buiten het traditionele klaslokaal formeel of informeel kunnen leren. Nu deze trend op stoom komt, heroverwegen veel scholen in Europa de primaire verantwoordelijkheden van hun docenten. Gerelateerd hieraan is de veranderende manier waarop docenten zichzelf professioneel ontwikkelen. Ook hierbij worden steeds vaker social media en online tools en middelen ingezet. Hoewel volledig online ‘naar school gaan’ nog relatief zeldzaam is, gebruiken steeds meer docenten wel gemengde en meer ervaringsgerichte vormen van onderwijs, waarbij ze experimenteren met social media en andere nieuwe manieren om leergemeenschappen op te bouwen.

Lees meer

Het Horizon Rapport Europa onderzoekt trends, uitdagingen en technologieën op hun potentiële invloed op en gebruik in lesgeven en leren. Deze vertaling van de belangrijkste ontwikkelingen voor schoolbestuurders en –directies wordt u aangeboden door itslearning Nederland.

 

Whitepapers Brochure Contact