Wij gebruiken cookies om de ervaring bij itslearning.nl persoonlijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies

Leerlingen betrekken bij hun eigen leerproces

Wilt u dat uw leerlingen meer actief betrokken zijn bij hun leerproces? Juliet O’Callaghan van Wootton Upper School in Groot-Brittannië vertelt: “De elo (elektronische leeromgeving) is een schitterend staaltje technologie waarmee dat doel bereikt kan worden. Het gebruik van itslearning had een bijzonder positief effect." In dit artikel en in het begeleidende filmpje beschrijft Juliet hoe itslearning ertoe heeft bijgedragen dat haar leerlingen beter leiding kunnen geven aan hun leerproces.


Wootton Upper School in Bedford, Groot-Brittannië, is een school voor 13 tot 16-jarige leerplichtigen en voor 16 tot 19-jarigen die een bovenbouwstudie volgen. Het is een van de beste scholen van Bedfordshire en staat bekend vanwege het hoge niveau van zowel het onderwijs als de buitenschoolse activiteiten. De school is zo populair dat het aantal inschrijvingen ieder jaar groter is dan het aantal beschikbare plaatsen.


Juliet O’Callaghan is coördinator en voorzitster van de vakgroep psychologie op school. Haar leswijze is gebaseerd op belangstelling voor pedagogiek en de manier waarop leerlingen gemotiveerd kunnen worden. Vier jaar geleden merkte Juliet dat haar bovenbouwleerlingen niet goed genoeg zelfstandig konden studeren. Ze bereikten niet wat er van hen verwacht werd. Juliet besloot om de elo van de school, itslearning, te gebruiken om een leerplan te ontwikkelen waarmee haar leerlingen beter leiding konden geven aan hun eigen leerproces.


Juliet legt uit: "We hebben te maken met een generatie leerlingen die gewend is om informatie online te verzamelen, en niet uit bibliotheken. Daarom was ik mij er erg bewust van dat we een manier moesten vinden om hen online van informatie te voorzien. Ik denk dat de elo het antwoord hierop is."


De kracht van de elo

"De volledig opleiding is opgezet in itslearning, zodat leerlingen altijd en overal toegang hebben. De studiewijzer geeft duidelijk aan wat er in de lessen moet gebeuren. Er zijn koppelingen naar alle bronnen en opdrachten. Dit houdt in dat ze relatief zelfstandig of in groepen kunnen werken in plaats van dat zij afhankelijk zijn van docenten die hun leerproces aansturen."

"Door gebruik te maken van opdrachten en toetsen in itslearning quizzen en opdrachten kunnen docenten zelfcorrigerend huiswerk aanmaken. Daardoor kunnen ze zich richten op een analyse van de resultaten en hierop inspelen, door bijvoorbeeld hun lesplannen aan te passen."


Individueel aangepast leren

"Ik heb ontdekt dat de elo ideaal is om te differentiëren", vertelt Juliet. "Ik kan individuele opdrachten geven aan leerlingen, en dat is fantastisch. Ik kan ook gebruikmaken van flipping the classroom en leerlingen vragen om een filmpje te bekijken en een aantal bijbehorende vragen te beantwoorden op itslearning. Ik controleer hun antwoorden voor de volgende les om te kijken wie er moeite mee hadden en wie niet. Het begin van de volgende les is veel efficiënter, omdat ik geen huiswerk hoef in te zamelen. Ik kan leerlingen gelijk aan het werk zetten met de eerste activiteit, en dat is briljant. Ik kan vervolgens persoonlijke aandacht schenken aan leerlingen die moeite hadden met de opdracht, terwijl de rest iets anders doet waarmee ze hun kennis kunnen vergroten."


Formatieve evaluatie

"Als je gedetailleerde formatieve feedback wilt geven, is de opdrachtfunctie van itslearning hierbij een handig hulpmiddel. Hiermee kun je bovendien in de gaten houden hoe leerlingen met de feedback omgaan. Je kunt ook de voortgang bijhouden en dat wordt steeds belangrijker."


Professionele ontwikkeling

Juliet is coördinator voor de elo op school, en het is haar taak om mededocenten op te leiden in het gebruik ervan. Als haar wordt gevraagd hoe ze haar mededocenten zo ver krijgt dat ze itslearning gaan gebruiken, antwoordt ze: "Dit staat hoog op de agenda in ons ontwikkelingsplan. Drie jaar achtereen planden we door het schooljaar heen tijd in voor 'continue professionele ontwikkeling' voor alle medewerkers. Een dergelijke druppelsgewijze aanpak werkt."


Delen van bronnen

Docenten die hetzelfde vak geven op Wootton maken vaak een gedeelde pagina aan op itslearning waar ze bronnen kunnen opslaan. Op deze pagina hebben docenten hun eigen mappen met daarin hun lessen, hun huiswerkopdrachten, discussies enz. Hun mededocenten kunnen alles op deze pagina zien en delen, maar leerlingen kunnen alleen de informatie zien die betrekking heeft op hun klas. Dit kan door rollen toe te wijzen in itslearning. "Dat is vrij eenvoudig", vertelt Juliet, en ze laat het ons zien in het onderstaande filmpje (Engelstalig). Daarnaast beschrijft ze hoe ze gebruikmaakt van de digitale toetsen, opdrachten, studiewijzer, pagina's etc. in itslearning.

Whitepapers Brochure Contact