Wij gebruiken cookies om de ervaring bij itslearning.nl persoonlijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies

Roosters en de ELO: een schoolvoorbeeld van samenwerking

Iedereen in het onderwijs moet met één druk op de knop de voor hen relevante informatie kunnen opvragen. En daarbij moeten scholen zélf kunnen kiezen voor de beste software. Vanuit die gedachte is de samenwerking tussen Zermelo en itslearning ontstaan, waarbij de roosters nu geïntegreerd kunnen worden in de digitale leeromgeving. “Met deze koppeling wordt alles een stuk overzichtelijker.”

De juiste informatie op de juiste plek

Roosters staan tegenwoordig bol van de uitzonderingen. Meerdere docenten op een les, verdeeld over meerdere lokalen, keuzewerktijd, excursies, noem maar op. Daarnaast is het zo dat leveranciers van onderwijstechnologie hun data op uiteenlopende manieren modelleren. Scholen moeten alles proberen te administreren en importeren in verschillende pakketten. Dat levert discrepanties op, en zo wordt het lastig om de juiste informatie op de juiste plek te krijgen. Bernard van Kesteren, oprichter en directeur van Zermelo roostermakers, licht toe: “Het handmatig overtikken en invoeren van gegevens kost heel veel tijd en is bovendien erg foutgevoelig. Dat het zoveel tijd kost is nog tot daaraantoe. Fouten zijn echter niet wenselijk en zelfs heel storend. Leerlingen maken geen huiswerk, ouders gaan mopperen. Dat moet je niet hebben. Door fouten gaat het primaire proces eronder lijden.”

Koppeling tussen software is essentieel

Het handmatig overtypen van informatie is niet meer van deze tijd. Daarom slaan leveranciers van software voor het onderwijs steeds vaker de handen ineen om koppelingen te realiseren – iets wat steeds beter mogelijk is door cloud software en API’s. De informatie uit Zermelo 3 en uit itslearning staat allemaal in de cloud, en wat misschien nog wel belangrijker is, beide partijen staan erg open voor samenwerking. “Dat vind ik heel belangrijk. Essentieel. Informatie moet heen en weer stromen, je moet het niet meer willen overtypen,” aldus Van Kesteren, “itslearning is altijd heel open geweest wat koppelen betreft, en wij hebben er ook altijd voor open gestaan.”

Helaas blijkt dat niet alle leveranciers van onderwijstechnologie deze instelling delen. Misschien omdat ze denken dat hun positie bedreigd wordt, ze liever alles zelf ‘in huis’ houden, of omdat ze andere prioriteiten hebben. Ook bij Zermelo kunnen ze hierover meepraten: “Wij hebben inderdaad ervaren dat de koppeling met verschillende softwarepakketten bij sommige bedrijven lastig is. Bij leveranciers van administratiepakketten ligt de focus op zoveel andere dingen, dat dit soort koppelingen op een lager pitje staan. Gelukkig zijn veel leveranciers er wel van overtuigd dat het moet gebeuren, de moderne samenleving vraagt daar nou eenmaal om. We blijven optimistisch en zien dat samenwerkingen steeds beter gaan. Er is veel belangstelling voor de koppelingen en dat is alleen maar een gunstige ontwikkeling.”

Altijd in het belang van de school

De reacties van scholen op de integratie van roosters in de digitale leeromgeving zijn erg positief. Meer overzicht, minder fouten, en alle informatie op één centrale plek. Van Kesteren sluit af met de woorden: “Ik ben heel tevreden over de samenwerking met itslearning. Het is zelfs een schoolvoorbeeld van hoe het zou moeten. Software ontwikkelen kost ontzettend veel tijd, maar bij itslearning zit de vaart er behoorlijk in, omdat zij dit ook heel belangrijk vinden. Scholen moeten de vrijheid hebben om verschillende onderdelen van verschillende leveranciers te combineren. Een goede samenwerking is altijd in het belang van de school.”

Meer weten over de roostermodule?

Bezoek de presentatie over de roostermodule tijdens de itslearning Onderwijsdag op 1 oktober of het Zermelo symposium op 14 oktober 2015. Om direct meer te lezen over de roostermodule kunt u het infoblad downloaden via onderstaande button.

Meer informatie over de roostermodule



 

Whitepapers Brochure Contact