Wij gebruiken cookies om de ervaring bij itslearning.nl persoonlijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies

itslearning productupdate mei 2014

Ook de eerste update van dit jaar staat in het teken van responsive design en er zijn enkele nieuwe functies toegevoegd, die hopelijk in de smaak zullen vallen. We denken dat velen van u enthousiast zullen zijn over de Agenda en Dropbox-integratie. Verder introduceren we een nieuwe lokale Leerdoelenbank, een nieuwe en eenvoudige wijze om apps te integreren, een nieuwe lay-out voor de Studiewijzer en nog veel meer. Lees hieronder alles over de updates.


Geheel nieuwe Agenda!

Vergeet wat u weet over de Agenda in itslearning. We introduceren een geheel vernieuwde Agenda met alles wat u nodig hebt om alles bij te houden wat er gebeurt in uw vakken. De Agenda houdt u niet alleen op de hoogte van roosters en afspraken, maar is bovendien eenvoudig te gebruiken. U kunt de agendacellen rechtstreeks bewerken, kleurcodes toevoegen om vakken van elkaar te onderscheiden, uitgebreid filteren, verslepen, agenda's van andere personen inzien, op eenvoudige wijze iCal exporteren naar andere agenda's en nog veel meer.

Lees meer over de nieuwe Agenda of bekijk het instructiefilmpje.

▲ Naar boven

Creëer uw eigen Leerdoelenbank

Hebt u ooit de behoefte gehad om uw eigen leerdoelen op te stellen en deze toegankelijk te maken voor iedereen op uw school of site? Vindt u de nationale leerplannen te ingewikkeld om te gebruiken? Dan biedt de nieuwe Leerdoelenbank waarschijnlijk uitkomst. Hier kunt u uw eigen bibliotheek met leerdoelen aanmaken, en we hebben het eenvoudig voor u gemaakt om complete leerplannen te importeren via spreadsheets, zoals Excel. Nadat u uw eigen leerdoelen hebt aangemaakt, kunnen de docenten op uw school of site deze gebruiken als beoordelingscriteria bij toetsen en opdrachten.

Lees meer over de Leerdoelenbank of bekijk het instructiefilmpje.

▲ Naar boven

Een nieuwe manier om apps te gebruiken

Onze App Library is populair, maar nu introduceren we nog meer manieren om apps te integreren in itslearning. De door IMS Global Learning Consortium beheerde norm LTI staat voor Learning Tools Interoperability en maakt het mogelijk om netgebaseerde, extern gehoste applicaties en content te koppelen aan andere platforms. Als gebruiker van itslearning kunt u de LTI-integratie gebruiken om toegang te krijgen tot tal van interessante tools. itslearning is niet de leverancier van deze apps, maar maakt het mogelijk om ze in het platform te gebruiken.

Lees hoe eenvoudig het is om LTI tools toe te voegen.

▲ Naar boven

Dropbox + itslearning = verbeterde toegang tot bestanden

Nu is het eenvoudiger dan ooit om toegang te krijgen tot bestanden uit uw Dropbox-account en deze te uploaden naar itslearning. De tool Bestand en link is uitgebreid met een Dropbox-optie waarmee u bestanden uit Dropbox kunt selecteren om ze vervolgens te uploaden naar itslearning.

Lees hoe eenvoudig het is om uw Dropbox-account te koppelen aan itslearning.

▲ Naar boven

Nieuwe lay-out Studiewijzer

We weten dat velen van u een hekel hebben aan veranderingen, maar degenen onder u die gebruikmaken van mobiele apparatuur zullen blij zijn met de nieuwe lay-out van de Studiewijzer. We moeten het eerlijk toegeven; het oude design was niet optimaal voor kleine schermen. Om de tabellen te kunnen lezen moest er heel veel gescrold worden. In de nieuwe lay-out van de Studiewijzer is dit probleem verholpen en de nieuwe versie ziet er ook beter uit als u hem afdrukt. Vanaf nu kunt u switchen tussen het oude en het nieuwe design, dus als u wilt, kunt u gewoon het oude design blijven gebruiken.

Bekijk het instructiefilmpje over de nieuwe Studiewijzer.

▲ Naar boven

Andere verbeteringen

Nieuw inhoudsblok voor berichten
Eerder werd een deel van de inhoud van berichten weergegeven in het inhoudsblok. Om te voorkomen dat gevoelige of persoonlijke informatie wordt weergegeven op dashboards, tonen we nu alleen de afzender en het tijdstempel op het dashboard. Als u op de naam van de afzender klikt, wordt het bericht uitgevouwen en weergegeven en kunt u rechtstreeks vanuit het inhoudsblok op het bericht reageren.

Opdrachten
U kunt nu eerder geüploade bestanden weergeven binnen itslearning zonder dat u ze hoeft te downloaden. Op dit moment ondersteunen we vooral multimediabestanden, maar in de toekomst zal het aantal bestandstypes waarvoor we ondersteuning bieden worden uitgebreid. Op basis van feedback van gebruikers hebben we de gebruikersinterface voor het opslaan van concepten enigszins gewijzigd. Dit om te voorkomen dat leerlingen per ongeluk hun antwoord als concept opslaan in plaats van deze in te leveren.

Beoordelingsrecord
Om leerlingen een beter overzicht te bieden van hun beoordelingen hebben we een nieuwe functie geïntroduceerd in het beoordelingenoverzicht in het profiel onder de naam Laatste beoordelingen. Dit overzicht geeft de vijf laatste beoordelingen weer. Als u dit uitprobeert, zult u ook de nieuwe, responsive lay-out van de pagina ervaren.

Verbeterde menupagina's en tabellen
Om de gebruikerservaring op kleine apparaten te verbeteren, hebben we de lay-out van onze menupagina's gewijzigd. Dit geldt bijvoorbeeld voor de pagina Toevoegen in vakken, de Beheer-pagina en de ePortfolio-pagina's. Deze pagina's waren tot nu toe slecht leesbaar op kleine schermen. Nu worden de verschillende categorieën verticaal gestapeld en de inhoud wordt gepresenteerd in drie kolommen. Dit verbetert de leesbaarheid van de pagina bij alle schermresoluties. We hebben eveneens meerdere tabellen aangepast en verbeterd met het oog op kleine schermen.

Beoordeling op basis van criteria
Om ruimte te bieden voor meerdere onderwijsvisies is het nu mogelijk om statusinformatie te tonen of te verbergen met behulp van de instelling 'Rapportstatus tonen aan leerlingen'. Deze instelling is standaard uitgeschakeld. Beheerders kunnen deze instelling inschakelen voor alle nieuwe vakken via de rapportinstellingen voor leerdoelen, en docenten kunnen dit in hun eigen vak doen via Beoordelingsinstellingen op de pagina Instellingen >> Leerdoelen.

Generieke wijzigingen van de Studiewijzer
Bij het aanmaken van een nieuw onderwerp was het mogelijk om hiervoor automatisch een map aan te maken. Onderdelen die in de Studiewijzer werden aangemaakt voor dit onderwerp kwamen in deze map terecht. In de nieuwe versie is de koppeling tussen het onderwerp en de map nog sterker; als u het onderwerp een nieuwe naam geeft of verwijdert, geldt dat ook voor de map. Voor mappen die zijn gekoppeld aan een onderwerp in de Studiewijzer verschijnt een bericht waarin de status wordt weergegeven. (De bovengenoemde wijzigingen gelden zowel voor het hierboven beschreven nieuwe design als voor het oude design.)

Uitgeschreven leerlingen en hun cijfers bekijken
Leerlingen die met vakken zijn gestopt of die zijn uitgeschreven verdwijnen niet volledig uit de deelnemerslijst voor het vak. We hebben een nieuw tabblad in het Deelnemers-menu geïntroduceerd onder de naam Uitgeschreven deelnemers. Dit is een lijst met alle leerlingen die waren ingeschreven voor het vak, maar die nadien zijn gestopt. Vanuit dit overzicht is het ook mogelijk om toegang te krijgen tot hun Beoordelingenoverzicht.

Leerlingen tijdelijk toegang verlenen tot vakken
Leerlingen kunnen nu tijdelijk toegang krijgen via de pagina 'Uitgeschreven deelnemers' op de Deelnemerspagina van vakken. Op die manier heeft de leerling dezelfde toegangsrechten tot het vak als de andere deelnemers. Dit houdt in dat zij toegang krijgen tot de vakpagina's en opdrachten kunnen inleveren. Bovendien kan de vakdocent opdrachten beoordelen of andere informatie over de leerling opslaan.

Opmerking: Deze functie moet op site-niveau worden ingeschakeld. Neem hiervoor contact op met Support.

Organisation API
We hebben vijf nieuwe diensten toegevoegd aan de Organisation API:

  • Create.ExtensionInstance (Pagina)
  • Create.ExtensionInstance (Bestand)
  • Read.courses.for.person
  • Read.project.for.person
  • Read.projects

We hebben ook een aantal wijzigingen aangebracht in de Create.Course.Planner.

Presentie, gedrag en beheer van mentorgroep

Verbeteringen van de presentiepagina
De overzichtspagina van de periode wat betreft presentie is aangepast en verbeterd om de taak van de mentor te vereenvoudigen. Ook kunt u nu op datums klikken om snel naar de presentie op een specifieke datum voor een specifieke leerling te navigeren. U kunt de volgende wijzigingen aanbrengen:

  • Opmerkingen m.b.t. presentie wijzigen
  • Losse absentie-uren omzetten in hele dagen.
  • Het totale aantal absentie-uren in het rapport weergeven.

Opmerkingen over het gedrag toevoegen voor meerdere leerlingen tegelijk
U kunt nu snel een opmerking over het gedrag toevoegen voor meerdere leerlingen tegelijk via de gedragspagina. U selecteert eenvoudigweg een groep leerlingen en klikt op de knop Opmerking toevoegen.

Standaardinstelling per periode voor positieve of negatieve opmerkingen over het gedrag
Scholen gebruiken de gedragsmodule op verschillende manieren. Sommigen gebruiken zowel positieve als negatieve opmerkingen, terwijl anderen alleen negatieve opmerkingen gebruiken. Om tijd te besparen kunt u nu een standaard opmerkingstype instellen voor een periode. Als een school alleen negatieve opmerkingen gebruikt, of als de meeste opmerkingen negatief zijn, kan dit als standaard worden ingesteld.

Mentor: Leerlingen toevoegen aan en verwijderen uit een mentorgroep
U hoeft niet langer ad hoc hiërarchiegroepen aan te maken om een groep leerlingen te koppelen aan mentorgroepen. Mentoren kunnen nu ook aan individuele leerlingen worden toegewezen.

Beter onderscheid tussen periodes
Om het vinden van een periode te vereenvoudigen, worden periodes nu aangeduid als huidige periode, toekomstige periodes en verstreken periodes.

▲ Naar boven

Kleinere veranderingen

  • Nu is het eenvoudiger om de vraag van een toets te bewerken door op de vraagtitel in de vraagkolom te klikken.
  • Het whitelist-filter is aangepast waardoor het nu veel sneller werkt dan voorheen als een gebruiker grote hoeveelheden tekst invoert.
  • Het tabblad 'Ingeschreven deelnemers' in vakken heet nu 'Inschrijvingsverzoeken'. Hier worden namelijk gebruikers weergegeven die ofwel uit zichzelf of automatisch zijn ingeschreven, en vanaf nu wordt het aantal openstaande verzoeken in een vignet aangegeven. We hebben ook een nieuwe filteroptie geïntroduceerd die standaard de openstaande verzoeken weergeeft.
  • We wijzigen de standaard organisatie die wordt gekozen bij het aanmaken van een briefsjabloon die niet rechtstreeks verband houdt met een vak. Als de leerling slechts lid is van één school, wordt die school gekozen als de standaard organisatie. Als de leerling lid is van meerdere scholen, of alleen lid is van een site, wordt de site gekozen als standaard organisatie.
  • Eerder konden alleen beheerders ouders toevoegen aan een kind. Nu kunnen ook kinderen een ouder toevoegen.
  • Beheerders kunnen nu de vakken en projecten van een gebruiker bekijken. Een nieuw tabblad genaamd Projecten en Vakken is nu beschikbaar op de bewerkingspagina voor gebruikers, zodat beheerders eenvoudiger lidmaatschappen van vakken en projecten kunnen bekijken en beheren.
  • De e-mails die worden verzonden aan gebruikers over nieuwe opdrachten en over nieuwtjes en mededelingen zijn bijgewerkt.
  • Deelnemers aan discussies kunnen nu rechtstreeks op een discussie reageren vanaf de discussiepagina.
  • Nu is het mogelijk om gebeurtenissen in voorzieningenreserveringen te wijzigen ook nadat een voorziening is toegevoegd.
  • De indicator voor nieuwe berichten in het persoonlijke menu is nu ook zichtbaar bij kleinere schermresoluties.
  • In de lijst met antwoorden in de opdrachtentool kunt u via de link Weergeven uiterst rechts in beeld het ingeleverde antwoord openen. De meeste gebruikers zijn echter geneigd om op de naam van de deelnemer te klikken. De naam is minder opvallend gemaakt, terwijl de link Weergeven prominenter in beeld is.
▲ Naar boven

Correcties

Een aantal fouten is gecorrigeerd, waarvan dit de belangrijkste zijn (PDF, Engels).

▲ Naar boven
Whitepapers Brochure Contact