Wij gebruiken cookies om de ervaring bij itslearning.nl persoonlijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies

Spel Minecraft maakt wiskunde serieus leuk

Minecraft is een spel waarbij spelers 3D-blokken gebruiken om simpele dingen zoals huizen te maken, maar ook complexe dingen zoals programmeerbare computers. Het wordt wereldwijd gespeeld door miljoenen kinderen, maar het kan ook in de klas gebruikt worden om wiskundige concepten te onderwijzen, van eenvoudige vermenigvuldigingstabellen tot geavanceerde natuurkunde. "Alles wat een goede les nodig heeft, is te vinden in het spel: creativiteit, samenwerking, plezier en relevantie."
 

Mitch Brotherton geeft les aan leerlingen van 13 en 14 jaar aan de Otwell Middle School in Cumming, Georgia (VS). Hij heeft zijn lessen zelf ontwikkeld om wiskunde, schrijven en andere 21st century skills zoals HTML en videobewerking te doceren. Als hij gevraagd wordt waarom hij Minecraft gebruikt voor zijn lessen, legt Mitch uit: "Iedereen op school kent Minecraft. We leven in een tijd waarin docenten proberen hun lessen relevant en interessant te maken voor hun leerlingen, waarom dan geen gebruikmaken van Minecraft?"
 

Wat je ook verzint, je kunt het bouwen

"Minecraft is een 'sandbox'-game, hierbij kunnen spelers doen wat ze willen. Je fantasie is je enige beperking. Alle objecten en het terrein in Minecraft kunnen veranderd worden dankzij interactie tussen spelers. Minecraft is zo eenvoudig of ingewikkeld als dat de speler vaardig is," legt Mitch uit.
 

Een groot aantal van de algemene doelstellingen die vereist zijn voor reken- en taallessen zijn aanwezig in zijn vak. Het is gecentreerd rond projecten die verdeeld zijn in vier secties: onderzoek, schrijven, werken en presenteren. Tijdens de werkfase maken zijn leerlingen structuren in Minecraft om te laten zien dat ze diverse wiskundige principes - verhoudingen, gehele getallen, kwadranten, oppervlakte en volume - begrijpen. Leerlingen bouwen grafieken, gebouwen en andere structuren, maken er een screenshot van en sturen die naar Mitch via de opdrachtfunctie van itslearning.
 


Voorbeeld van een wiskundig bouwwerk in Minecraft
 

Mitch gebruikt een aangepaste versie van Minecraft met de naam MinecraftEdu, speciaal ontwikkeld voor docenten en leerlingen. Deze versie heeft een aantal functies die in de klas gebruikt kunnen worden, zoals instellingen voor meerdere spelers. Docenten kunnen leerlingen in het spel begeleiden en het is mogelijk om het eigen lesprogramma erin te verwerken. "Alles wat een goede les nodig heeft is te vinden in het spel: creativiteit, samenwerking, plezier en relevantie," vertelt Mitch.
 


Voorbeeld van een ingeleverde opdracht 'Achtbaan' (video)
 

Creativiteit stimuleren

Minecraft moedigt bij zowel leerlingen als docenten creativiteit aan. Mitch legt uit: "Ik heb bij het ontwerpen van lessen in Minecraft meer vrijheid dan bij het ontwerpen van traditionele lessen. Ik werk ongeveer als volgt: de doelstelling bekijken, bedenken wat de doelstelling vraagt en proberen te bedenken wat mijn leerlingen zouden kunnen maken om de beheersing van die doelstelling te demonstreren. Geen werkbladen, geen lessen, alleen maar creativiteit. Het is verfrissend om als docent zoveel vrijheid te hebben om creatief te zijn bij het maken van een lesonderdeel. Ik kan me voorstellen hoe verfrissend het voor leerlingen moet zijn om diezelfde vrijheid te krijgen!"
 

Samenwerken is van essentieel belang

"De inrichting van mijn klaslokaal is heel mooi. Ik zit op de stoel van de 'gezagvoerder' waar ik alle computers om me heen kan zien. Mijn beamer staat voor me. Als we Minecraft spelen kan ik in mijn gezagvoerdersstoel zitten met Minecraft op de beamer en alles zien wat er gaande is. Ik kan met mijn leerlingen meespelen en communiceren, ze helpen problemen op te lossen en hun samenwerking zien. Samenwerking is een essentieel onderdeel van Minecraft. Samenwerking met de docent is ook belangrijk, iets waar het vaak aan ontbreekt in veel traditionele lessen."
 


Mitch laat in zijn bijzondere klassenopstelling aan zijn collega's zien hoe het spel werkt
 

Mitch gebruikt itslearning als centrale punt in zijn lessen. "Mijn vak is georganiseerd in mappen. Iedere map correspondeert met een bouwproject dat we in Minecraft uitvoeren. In de mappen staan onderzoeksonderwerpen van leerlingen, instructies en een opdrachtdeel voor het uploaden van screenshots. Voor snelle projecten plaats ik gewoon een inhoudsblok op het vakdashboard met instructies voor de leerlingen. Voor ingewikkelde taken maak ik een koppeling naar een document op itslearning dat de leerlingen kunnen openen en downloaden."
 


Inhoudsblok met instructies voor de leerlingen

Plezier leidt tot hoge motivatie

Mitch ontwerpt zijn lessen met plezier als leidraad. "Leerlingen die plezier hebben zijn gemotiveerde leerlingen, gemotiveerde leerlingen zijn leerlingen die wat leren. Mijn doel is om leerlingen zoveel plezier te laten hebben dat ze na het verlaten van het klaslokaal zich niet eens realiseren hoeveel ze geleerd hebben. Met Minecraft ben ik daarin geslaagd."
 

Als u meer wilt weten over hoe Mitch Minecraft in zijn lessen gebruikt, kunt u een kijkje nemen op zijn website en Twitter-account.
 

Whitepapers Brochure Contact