Wij gebruiken cookies om de ervaring bij itslearning.nl persoonlijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies

Toekomstige schoolleiders leren ICT inzetten vanuit visie

Op Hogeschool Windesheim kunnen managers uit verschillende sectoren een opleiding volgen tot schoolleider. Tijdens de opleiding doet men kennis op over de diverse thema’s die spelen in het onderwijs en loopt men stage om het geleerde in de praktijk te brengen. Eén van de thema’s die centraal staat tijdens de opleiding is de inzet van technologie in het onderwijs. Bart van Luik, Onderwijskundig adviseur bij itslearning Nederland, verzorgde op 6 juni een gastcollege rondom dit thema.

Expertise delen op het gebied van ICT in het onderwijs

Om de deelnemers meer kennis te laten opdoen rondom het thema is Bart van Luik gevraagd een interactief gastcollege te verzorgen. Tijdens het gastcollege deelde hij zijn expertise op het gebied van technologie in het onderwijs met de cursisten, en daagde hij hen uit de verbinding te leggen tussen verschillende ontwikkelingen binnen een schoolorganisatie. Hierbij stonden twee onderwijskundige modellen centraal: Het curriculaire spinnenweb van Jan van den Akker en het Vier in balansmodel van Kennisnet.

            
    Het Spinnenweb van Jan van den Akker                                                  Het Vier in Balansmodel van Kennisnet

Waardevolle bijdrage voor de opleiding

“In december 2013 heeft Bart een soortgelijk gastcollege verzorgd”, aan het woord is José van Loo, Kerndocent op Hogeschool Windesheim. “Dit is toen erg goed bevallen. Hij kan in de korte tijd van slechts één dag een goede situatie schetsen van de huidige stand van zaken rondom technologie in het onderwijs. Vandaar dat wij hem nu weer hebben uitgenodigd om een bijdrage te leveren aan de opleiding Schoolleiders van buiten.”

Aanzetten tot creëren van eigen visie

Om de dag gestructureerd en helder neer te zetten had Bart de dag opgesplitst in verschillende onderdelen. Hij behandelde de onderdelen eerst uitgebreid, waarna hij de verbinding legde tussen alle onderdelen. “Bart maakte tijdens zijn college onder andere gebruik van stellingen,” vervolgt José. “De cursisten worden hierdoor aangezet tot nadenken en het ontwikkelen van hun eigen visie op het onderwijs.”

Leerzame bijdrage aan de opleiding

“Het gezelschap was erg divers met verschillende achtergronden en ervaringen. Ik heb positieve reacties gekregen”, aldus Bart van Luik. “Men gaf aan dat ze door het college de samenhang tussen de primaire en secundaire onderwijsprocessen duidelijker zagen. Daarnaast koppelden ze terug dat ze hierdoor veel beter kunnen meepraten met de docent. Ook kreeg ik de reactie dat ICT impact heeft op de hele organisatie en daardoor moet worden ingezet vanuit de visie, zoals beschreven in het Vier in balansmodel.”

Meer informatie?

Windesheim verzorgt de opleiding tot schoolleider zowel voor mensen die al werkzaam zijn binnen het onderwijs als buiten het onderwijs. Bent u geïnteresseerd in een opleiding tot schoolleider? Bekijk de website van Windesheim voor de diverse mogelijkheden. Kan uw school ondersteuning gebruiken bij de ontwikkeling van de onderwijsvisie? itslearning Nederland helpt u hier graag bij. Neem voor meer informatie contact met ons op via het contactformulier.

Whitepapers Brochure Contact